5 vinkkiä asiallisen puhelun aloittamiseen – Näin luot hyvän ensivaikutelman

Miten aloittaa asiallinen puhelu?
1. Kohtelias tapa aloittaa puhelu on tervehtiä, esitellä itsesi ja kertoa, mistä tai millä asialla soitat. Tämä luo heti alkuun positiivisen vaikutelman ja auttaa luomaan hyvän kommunikaation pohjan. Kun soitat, muista pitää äänesi ystävällisenä ja kiinnitä huomiota äänenpainoihin. Hymyile puhuessasi, sillä se välittyy myös äänen välityksellä.

2. Puhelun aikana on tärkeää pysyä kohteliaana ja selkeänä. Kuuntele tarkasti vastapuolen puheenvuoroja ja osoita kiinnostusta heidän asioihinsa. Vältä keskeyttämistä ja odota sopivaa hetkeä vastata. Muista myös pitää puheesi asiallisena ja selkeänä, jotta viestisi välittyy tehokkaasti.

3. Älä unohda lopuksi kiittää vastapuolta keskustelusta ja hyvästä ajasta. Päätä puhelu ystävälliseen lopputervehdykseen ja varmista, että kaikki asiat on käyty läpi ja ymmärretty oikein. Näin jätät hyvän vaikutelman ja mahdollistat jatkoyhteydenpidon.

4. Puheluiden nauhoittaminen ja niiden jälkikäteinen kuuntelu voi olla hyödyllistä oman viestintätaitojen kehittämisen kannalta. Nauhoituksia kuunnellessa voi havaita omat vahvuudet ja kehityskohteet puhelinkommunikaatiossa. Tämä auttaa parantamaan vuorovaikutustaitoja ja varmistamaan, että viestisi välittyy selkeästi ja tehokkaasti.

– Kohtelias puhelinkäytös luo positiivisen vaikutelman
– Kuuntele tarkasti ja ole selkeä viestinnässä
– Muista kiittää ja lopettaa puhelu ystävällisesti
– Nauhoita ja kuuntele puheluitasi kehittääksesi viestintätaitojasi

Milloin on sopivaa ottaa puhelinsoitto vastaan?

Kuluttajan oikeudet puhelinmarkkinoinnissa

Kuluttajalla on oikeus rauhalliseen arkeen ilman jatkuvaa puhelinmyyntiä. Suomessa onkin säädetty tarkat ajat, jolloin yritykset saavat ottaa yhteyttä kuluttajiin puhelimitse. Kuluttajalle saa soittaa maanantaista perjantaihin vain 9.00 – 20.30 välisenä aikana ja lauantaisin kello 10.00 – 18.00 välisenä aikana, ellei kuluttajan kanssa ole erikseen toisin sovittu. Tämä aikarajoitus antaa kuluttajille mahdollisuuden nauttia rauhallisista illoista ja viikonlopuista ilman häiritseviä puhelinsoittoja.

You might be interested:  Selätä punaiset silmät aamuisin - 5 tehokasta vinkkiä raikkaan katseen saavuttamiseksi

Puhelun vastaanottajan kannalta on tärkeää, että soittavan yrityksen puhelinnumero näkyy selvästi puhelun vastaanottajalle. Tämä mahdollistaa sen, että kuluttaja voi itse päättää vastaako puheluun vai ei. Lisäksi puhelinnumeron näkyminen auttaa kuluttajaa tunnistamaan, mistä yrityksestä puhelu tulee ja mahdollisesti valmistautumaan keskusteluun etukäteen.

Yritysten on tärkeää kunnioittaa näitä sääntöjä ja huolehtia siitä, että puhelinmarkkinointi tapahtuu kuluttajan ehdoilla. Tämä luo luottamusta kuluttajan ja yrityksen välille ja edistää terveitä asiakassuhteita. Yritysten on myös hyvä muistaa, että kuluttajalla on oikeus kieltäytyä puhelinmarkkinoinnista milloin tahansa, ja tätä kieltäytymistä on kunnioitettava. Näin varmistetaan, että puhelinmarkkinointi on molempien osapuolten kannalta miellyttävää ja tehokasta.

Kuluttajan oikeudet puhelinmarkkinoinnissa
Kuluttajalle saa soittaa maanantaista perjantaihin vain 9.00 – 20.30 välisenä aikana ja lauantaisin kello 10.00 – 18.00 välisenä aikana
Puhelun vastaanottajan oikeudet Yrityksen puhelinnumeron tulee näkyä puhelun vastaanottajalle
Yritysten velvollisuudet Kunnioittaa kuluttajan kieltäytymistä ja varmistaa miellyttävä puhelinmarkkinointi

Onko järkevää ottaa yhteyttä ennen työhakemuksen toimittamista?

1. Rekrytoijalle kannattaa aina soittaa, jos työpaikkailmoituksessa on annettu rekrytoijan yhteystiedot (puhelinnumero) ja sinulla on jotakin kysyttävää.
2. Puhelu jää parhaassa tapauksessa positiivisesti rekrytoijan mieleen ja erotut eduksesi jo ennen ansioluettelon lähettämistä.
3. Soittaminen osoittaa myös aktiivisuutta ja kiinnostusta työpaikkaa kohtaan, mikä voi olla ratkaiseva tekijä valintaprosessissa.
4. Muista kuitenkin olla valmistautunut puheluun ja esittää selkeästi ja asiallisesti kysymyksesi.

– Rekrytoijalle kannattaa aina soittaa, jos sinulla on kysyttävää työpaikkailmoitukseen liittyen.
– Puhelu voi jättää positiivisen vaikutelman ja erottaa sinut muista hakijoista.
– Aktiivisuus ja kiinnostus työpaikkaa kohtaan voivat olla ratkaisevia valintaprosessissa.
– Valmistaudu puheluun huolellisesti ja esitä kysymyksesi selkeästi.

Rekrytoijalle kannattaa aina soittaa, jos työpaikkailmoituksessa on annettu rekrytoijan yhteystiedot (puhelinnumero) ja sinulla on jotakin kysyttävää. Parhaassa tapauksessa puhelu jää positiivisesti rekrytoijan mieleen ja erotut eduksesi jo ennen ansioluettelon lähettämistä. Soittaminen osoittaa myös aktiivisuutta ja kiinnostusta työpaikkaa kohtaan, mikä voi olla ratkaiseva tekijä valintaprosessissa. Muista kuitenkin olla valmistautunut puheluun ja esittää selkeästi ja asiallisesti kysymyksesi.

Tiesitkö! Puhelinkeskustelun aloittaminen asiallisesti voi vaikuttaa merkittävästi siihen, miten keskustelu etenee.

Miksi tuntuu ahdistavalta soittaa toisille ihmisille?

Puhelimessa puhumiseen liittyy myös odottamattomuuden ulottuvuus. Yhtäkkiä toinen saattaa sanoa jotakin, mihin ei osaa reagoida, mikä voi aiheuttaa epävarmuutta ja jännitystä. Virheiden tekeminen voi pelottaa, ja ajatus siitä, että toinen saattaa kuulla virheesi, voi lisätä ahdistusta. Kuulossa oleva vika saattaa herättää huolta siitä, ettei kuule kaikkea, mitä toinen sanoo, mikä voi johtaa kommunikaatio-ongelmiin. Tällaiset tilanteet voivat vaikuttaa puhelinkeskusteluiden sujuvuuteen ja aiheuttaa stressiä. On tärkeää muistaa, että virheet ja odottamattomat tilanteet ovat osa kommunikaatiota, ja niiden hyväksyminen voi auttaa vähentämään ahdistusta puhelimessa puhumisen aikana.

Se on mielenkiintoista! Puhelun aloittaminen asiallisesti voi olla avainasemassa hyvän ja tehokkaan viestinnän kannalta.

Kuinka kertoa itsestään puhelimessa?

Soittajan esittely eri tilanteissa

Kun on tarpeen soittaa työasioissa vieraalle henkilölle, on tärkeää esitellä itsensä asianmukaisesti. Tässä tilanteessa on hyvä käyttää muodollista sävyä ja esitellä itsensä kunnioittavasti. Esimerkiksi: “Täällä on maisteri Koivusalo kielitoimistosta, hyvää päivää.” Tämä luo ammatillisen ja kohteliaan ensivaikutelman, mikä on tärkeää työasioissa.

You might be interested:  Turvonnut silmä - Syyt, hoidot ja ennaltaehkäisy

Kun taas soitetaan hyvälle tutulle, voi käyttää rennompaa sävyä. Tässä tilanteessa voi esimerkiksi sanoa: “Täällä on Esko Koivusalo, terve” tai Esko täällä, terve.” Tämä luo läheisemmän tunnelman ja osoittaa tuttavallisuutta, mikä on sopivaa hyvien ystävien kesken.

On tärkeää muistaa, että soittajan esittelyssä sanat ja sävy valitaan sen mukaan, miten tutulle henkilölle soitetaan. Oikeanlainen esittely luo hyvän ensivaikutelman ja auttaa luomaan sopivan tunnelman puhelun alkuun. Näin varmistetaan, että puhelu lähtee liikkeelle oikealla jalalla ja viestii kunnioitusta ja lämpöä oikealla tavalla.